edDy sYrOl

Friday, December 12, 2008

memori rakan muda






















alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan.












words yang cukup bermakna untuk setiap org pegang dlm menjalani hidup di muka bumi ini. aku pun rasa nak pegang ja kata2 ni dengan eratnya. insyaAllah....












dalam setelah habis cuti ni tak banyak benda aku boleh buat. start cuti aku dengan program Rakan Muda Wawasan Desa dekat kg. Minawo Ulu keningau. best la juga, my second experiance jadi anak angkat. bapa angkat aku bekas askar. sebelum ni dekat Gadong beufort bapak gua keje sepital.












habis almost seminggu bakti siswa gua duk kampung ja la. mcm sekarang ni tak tau nak buat apa.
























gua cerita la apa yang berlaku dekat sana eh. time kitaorg sampai dah lambat dah. hujan lagi dekat kg tu. rahmat...kata MC ptg tu. so aku dapat la bapa angkat JKK kg. well,suai mesra rupanya bekas askar, tapi rupa tak mcm askar pun. gayanya pe lagi..heheheh..jgn marah abah....












hari pertama just sesi suai mesra la dengan family. as usual sebagai insan yang pemalu (ahahahaha) aku mmg tak banyak ckp. just biasa2 je la. kenal kan diri. rasa mcm formal lak. aku satu family dengan Huda. dia jadi akak aku pada ketika itu.heheheh..so, aku ada abah, ibu, dan tiga org adik.sorng aku panggil kakak,then izaz,dan izad(atau lebih d kenali sebagai lebek).












malam hari pertama ada ceramah oleh ustaz dekat kg tu. aku lupa nama dia r....ceramah biasa ja tak lama. then, sesi suai kenal dengan penduduk kampung.












hari kedua kitaorg ada program nama dia "Industri Desa". so dekat sini kitaorg belajar dan mengenali apa dia pekerjaan utama masyarakat kg. minawo ni. family aku menoreh getah dan tanam padi sawh serta padi bukit. selain itu depa gak ada kolam ikan 5 buah dekat dengan sungai berdekatan. oleh kerana dekat dengan sungai, bila air pasang pe lagi ikan lari r.....actually, ptg semalam lagi lepas je sesi suai kenal ibu bawa kiteorg g kolam ikan bg mkn ikan...so pagi tu, kiteorg mulakan dengan pegi sawah padi..actually, aku tak nak sangat g sawah padi sebab aku dah biasa dkt kg tgk sawah....time dekat sawah aku jumpa Qorinna dan stell (peserta gak) dekat sawah tu tengah pose maut punya. ape da, g sawah nak posing lak. aku pun join la sama..heheheh... lepas pegio sawh, kiteorg pegi lak motong getah...sini best. my first exppireance motong getah. nampak susah wei. apa yang menyebabkan dia susah? bagi aku susahnya kalau kita salah potong pokok tu boleh rosak. then kita motong tertunduk tunduk. tahu tak boleh sakit belakang. lagi bahaya lau ada menatang uas. tapi rasanya dekat kampung tu takdenyer rimau. setakat ulaq tu biasa la. dekat rumah aku semalam pun ada ulaq tau. mmg menggerunkan.huhuhhu.... habis menoreh, kiteorg gerak gi kolam ikan untuk kali keduanya. tapi kali ni kiteorg memancing. ok, kolam ikan ni ada lima semuanay. dua darinya ada ikan tilapia. tiga lagi masing-masing ikan merah, ikan haruan, dan paling special ikan keli afrika. so, ari tu kiteorg memancing sendiri untuk di masak tengah hari nanti...ahaks...best!! but one thing, aku tak suka memancing...amat membosankan...kacau org memancing boleh la..buat bising!! hahahah.... tapi pagi tu kiteorg banyak dpt hasil...izaz adik ku memang cun pancing ikan dow..tapi dia tak pandai lepaskan ikan dr mata kail. besa r budak2 kecil ni tau mancing je, lepaskan tak tahu..yg bestnya, qori dan stell ikut mancing sekali...












untuk pengetahuan, father n mother angkat qory n stell ni merupkan ibunda dan ayahanda kepada ibu angkat aku..hahahha...maknanya, depa tu kire makcik n pakcik aku la di sini...huahauhaua.....












so, tgh hari tu kiteorg mkn dkt rumah qory la....depa masak...mkn hasil tangkapan....but sorry to say, aku tak mkn ikan keli afrika masak lemak tu, sbb aku tak pandai sangat mkn ikan ni. kalau goreng suke rrr....ahaks....kenyang je kiteorg trus blah gi sukaneka....












sukaneka aritu tak ok sangat la sbb ptg hhujan kan...so tergendala..mcm tu gak dengan main bola n bola tampar..












so gua ringkaskan le eh aktiviti sepanjang dekat situ untuk yg seterusnya...












-sukaneka dan main bola n bola tampar untuk hari berikutnya, sambungan smlm tak jadi sangat sbb hujan. ptg tu hujan gak tapi blasah jer....hujan tak lebat, renyai2 jer..












- mlm dia ada mlm kebudayaan...aku yg urus...nampak kelam kabut gak tapi blasah jer...org kampung nasyid dan karaoke. kiteorg buat nyanyi akapella, sketsa, dan diselang seli dengan iklan yg comel2..hahhaha












-penutupan hari berikutnya. aku MC...wah!! tapi hancus...aku tak ready sangat actually....salah aku gak. malas prepare...












- then balik....












well, satu pengalaman yang cukup bermakna. aku suka team aku kali ni, ramai gang keras aku. so semuanay jadi seronok bila jumpa kawan2 yang satu kepala....












adios...












buat abh n ibu ku, thx sbb jaga mkn minum n layan aku n huda dengan baik..aku amat hargai....namun kasih sayang buat bapa n mak gua still kuat lagi...i miss them...ermmmm












No comments: