edDy sYrOl

Wednesday, January 26, 2011

aduhai tandas


sedap tak mata memandang toilet ni?huhuhuhuhu... actually, ni aku ambik masa tgh masuk sebuah toilet dkt sebuah masjid. tak perlu aku nak bg tau masjid mana, tempat katne... yang penting ni toilet kat sebuah masjid...

agak (sangat) kotor dan berbau....

tgk lak pic kat bawah....


mcm ni ke penyelenggaraan masjid...? toilet DEKAT MASJID ni....

mmg la tidak di nafikan toilet di sesebuah masjid memang menjadi tumpuan ramai. even org tak singgah solat pun akan rajin ke masjid buang hajat sebab free.. public toilet bayar derr... tapi as a place yang memang utk ibadah, for me tempat ibadah ni kita bukan takat jaga dalam masjid sahaja, tapi dekat halaman, parking kereta dan juga toilet lah... aku sumpah sepanjang aku masuk toilet masjid dkt sini (aku tak tahu la kawasan belah2 lain), mmg tak pernah ada toilet yg tiptop.. yg paling best pun tahap 65 - 70 % je kebersihan daan kesegaran toilet depa terjamin...

bukan apa, toilet ni kan menggambarkan siapa kita... kenapa tak jaga toilet bebaik... kalau bab bersih ada gaks la toilet yg aku jumpe bersih kat satu masjid ni, tp bau masih ada. well, mesti korg akan ckp dah nama toilet mesti lah berbau... hey hey hey..hello, ada juga toilet yg kita selalu guna wangi.. cth dulu dkt opis aku keje, mmg toilet dkt opis org dkt opis opkos kelaur masuk.kdg2 bukan dak opis aku je, org yg dr department lain pun masuk derr..tp toilet ttp wangi. apa rahsianya? depa letak la pewangi yg dpt mengatasi bau asli toilet itu.... then mesti korang akan ckp, eh eh toilet masjid kan terlalu ramai org keluar masuk, even bg wangi pun susah lah nak kawal.. ni jawapan aku, kalau toilet biasa guna satu paket pewangi (sbg contoh) kalau dekat masjid bg la dua, tiga atau empat paket terus nak bg ilang bau tu.. tingkatkan penggunaan pewangi. itu pun susah ek? dan korg tanya lagi, camne lak dgn kos yg akan meningkat? sebagai pihak pengurursan masjid, kene la bijak. minta peruntukan. buat kertas kerja hantar dekat pihak atasan. rasanya duit sedekah org ramai dlm tabung masjid banyak kot, guna lah.kan utk kebaikan juga, bukan guna utk benda2 jahat. brapa sangat lah nak beli pewangi..


p/s :- sgt anti kepada bau2an...

No comments: