edDy sYrOl

Wednesday, August 11, 2010

perkongsian

memang betul kata pepatah, alah biasa tegal biasa... maksudnya perkara yang kita laksanakan dan praktikkan hari2, walau sebagaimana susah pun akan menjadikan kita merasakan ringan... begitu juga dengan bulan puasa, di hari pertama memang akan membuatkan kita tidak senang duduk.dahaga, lapar, panas, nafsu nafsi yang memang tak tertahankan. tapi seperti yang aku ckpkan di permulaan tadi, mmg itulah hakikatnya untuk memulakan sesuatu bukan sesuatu yang mudah. berdoa saja semoga ramadhan ini kita akan merasa di rahmati dan diberikan kekuatan zahir dan batin. amin...

baiklah, aku sebenarnya telah merancang untuk membuka perniagaan perkongsian dengan member-member aku (three of us). rancangan perniagaan ini perlu di buat dengan teliti. apa yang pasti ada juga cabaran yang kami perlu lalui.aku memang kadang2 give up tapi nasib baik Allah kurniakan aku dengan para sahabat yang cukup kuat mentalnya. so depa la yg bagi aku kekuatan sedikit sebanyak untuk teruskan usaha yang masih tersisa ini....

pertama kali menginjakkan kaki ke alam pekerjaan secara formal, kejutan budaya dan tekanan secara mentally mmg aku rasa.. bukan apa, apabila korang berada di sesuatu organisasi yang once you report for duty, trus depa bg ko buat ini buat itu mesti ini mesti itu jgn lupa ini jgn lupa itu wajib ini wajib itu seakan-akan semua itu adalah di bahu korang. bagi aku mmg ia akan menjadikan kita semua (aku la terutamanya) jadi binging dan down. my sisters and my brother la yang bg full support to me. dan my couple pulak tetiba mcm just ignore aku..on that time, aku tambah lagi down.. tapi esoknya ntah kenapa aku mendapat satu kekuatan utk berazam meneruskan pekerjaan (sbb mlm sebelumnya aku ckp nak brenti-nekad). aku abaikan perasaan aku yg kecewa dgn sikap my couple, biarlah.... mungkin dia masih belum sepenuhnya bersatu dengan aku. aku masih sygkan dia... dari pengalaman yg hanya satu mlm itu, aku sedar tidak ada siapa yang mampu memberikan kekuatan pada diri anda melainkan diri kita sendiri. org lain mungkin boleh memberikan kata simpati DLL tapi untuk sama-sama merasakan apa yang diri kita rasa - never!!! jadi kumpul kekuatan dari dlm diri korang tu, sbb nanti korang akan dapat rasakan nikmatnya menjad diri korang sendiri. korang jgn mengharap sgt la mendapat semangat sepenuhnya dari org lain, sbb nanti bila terlalu mengharap korang akan rasa kecewa bila apa yang korang harapkan tak seperti apa yg korang mahukan. teruskanlah hidup. cuba dahulu sehingga betul-betul mental dan fizikal korang takleh terima sesuatu perkara itu, barulah korang ambik keputusan utk tidak berhadapan lagi dengan perkara tersebut.

well, kehidupan ini tidak la mudah. bukan semudah kita meniup api yang marak pada lilin. tidak semudah kita mencedok air ketika mandi.tidak seremeh yg kita sangkakan. jadi berjuanglah demi diri korang itu. sbb bila korang dah mencapai jaya, barulah org berpusu pusu dg pada korang dan korang akan rasa gembira. dan korang tau tak, melalui kesulitan yg korang tempuhi, baru korang akan dpt lihat siapa sahabat ataupun insan yang sanggup bersama suka dan duka dengan anda atau sebaliknya.....

SELAMAT MENJALANAI IBADAH PUASA

No comments: