edDy sYrOl

Monday, April 18, 2011

hidup yang DEJA VU



pernah tak mengalamai perkara yang berulang-ulang? contoh pada suatu hari, anda telah terlanggar seekor kucing ketika anda memandu. dan apabila anda sedari, terasa macam anda pernah lalui perkara yang sama, di tempat yang sama, pada masa yang sama.

nak tau tak maksud deja vu?

Deja vu berasal dari kata Perancis yang bererti “telah melihat“. Kata ini mempunyai beberapa variasi seperti deja vecu (telah mengalami), deja senti (telah memikirkan) dan deja visite (telah mengunjungi). Nama Deja Vu ini pertama kali digunakan oleh seorang ilmuwan Perancis bernama Emile Boirac yang mempelajari fenomena ini tahun pada 1876.

well, aku dah beberapa kali mengalami perkara dejavu ni. memang kita rasa sesuatu yang sangat misteri. ye lah, mengalamai perkara yang sama, berulang, tanpa ada sebarang perbezaan, dan buat kita berfikir. misteri kan??

p/s :- kalau deja vu yang jadik tu perkara yang membahagiakan, mesti best.. (~_~)

4 comments:

ball0na . tiut2 ツ said...

mana p0kcik taw mkne dya ?? .
suka2 aty je curik kt go0gle eh . =.=

Jaa said...

selalu jugak megalami deja vu... cuma kl bgtau kt hubby mesti dia kta dh nyanyuk..huhu...

Encik Suami said...

sebelum nie tak penah tau pun maksud dejavu tue. Restoran pun ada nama dejavu. So..skrg dh tau dh maksud dejavu tue. Thanks atas info nie.

jemput terjah new entry

1) (>.<) Khas Utk My Levly Princess (>.<)

eddy syrol said...

baloona : kene la guna pokcik google sepenuh jiwa raga..keh3x...

jaa : kann...sbb rasa pelik sgt2

encik suami : sharing is caring :)