edDy sYrOl

Monday, May 2, 2011

manusia penipu


saje nak kongsi sesuatu..tak tau nak buat entry hape. tetibe keluar idea dr kepala jendul aku ni..

nak tau tak ciri2 penipu dari perspektif otak gelimat aku ni? heheheh.. sila baca seterusnya..

1. no chatting : biasanya penipu ni taknak di ajak chatting. sama ada dalam FB ataupun YM ataupun apa2 laman chat, sebab melalui chat room, kita sangat mudah nak trace seseorang..ce try...

2. mesin masa ke? : biasanya mereka2 ni tak alert dengan masa. ce try tanya kul berapa masuk solat subuh kat tempat dia. atau ce tanya kalau drg dkt luar negara, kul berapa sekarang dan tanyalah masa2 yang sering berubah di waktu empat musim, kan ada beza tu. mesti kantoi punye lah.. tanya banyak kali dan berulang kali dan lagi dan lagi.. mesti tak boleh blah punya jawapan.

3. matanya : biasanya penipu ni tak boleh nak tunjuk sangat wajah dia. cuba perhatikan sesiapa yang suka sangat gosok2 mata dia waktu cakap sesuatu yang kononnya penting dengan korang. sebenarnya kebanyakannya bukan sakit mata derr, tapi nak hindari korang utk perhatikan riak mata mereka yg tak jujur. mata boleh mempamerkan kejujuran seseorang tau.

4. suara : org pen-tipu ni juga boleh di detect melalui tona suara. dengar baik2 kalau bercakap melalui telefon, kalau jeda antara sesuatu patah kepada patah lain memerlukan masa yang agak lama dari kebiasaannya, maknanya mereka sedang cuba menipu. jeda masa ni kadang2 berlaku sebab drg sedaang menyusun ayat dengan cukup berhati2 agar pembohongan mereka tidak dikenal pasti.

5. gatal lah!! : penipu ni suka tau garu sana sini. terutamanya kepala. org yang berada dlm keadaan tenang dan jujur takkan kalut dengan gerakan tangan. tapi si penipu ni akan mudah menggerakkan tangan untuk kononnya memberi keyakinan pada anda tapi mereka salah sebab gerakan tangan tu cuma menggaru.. sengal je..hahaha

6. smile : jika korg perhatikan, penipu ni akan membuat senyuman kambing yang tak ikhlas saat mereka sedang menipu. ce try tgk senyuman seseorang. aku yakin lah korg semua leh detect senyuman ikhlas dan senyuman yang di buat2 utk memberikan korang keyakinan. tol tak? bentuk bibir yang tak setara, malah senyuman yang mempunyai selang masa untuk membentuk bibir dan juga senyuman yang nampak canggung tak seirama dengan bentuk mata (ayat tak tahan ni..hehehehe)..

7. last sekali, penipu ni takkan mengaku dia ni penipu. tu ke.. full stop.!!

p/s : toksah la menipu. jadi diri sendiri sudah (~_~)

11 comments:

Lel@k! M!$tEr! said...

Jadilah diri sendiri.. X perlu menipu kan... hidup lebih tenang dan bahagia...

Unknown said...

haha..dah ada tips.lepas ni jangan tipu saya ye.kantoi nanti

Ayuni said...

bnyl penipo kt luar saner....

Scha Putra said...

setakat ni den blum pernah kantoi menipu lagi dgn manusia..

NUke_Rude said...

aku suka point no.7

:)

yaya salvatore said...

agree with you here !
and ramai sangat kot manusia pen tipu kat dlm dunia ni sekarang.
membe pon boley backstab kot.

hawiz said...

agak2 aku nie penipu tak?..hahaah..tp mata aku lawa..hik3..

eddy syrol said...

lelaki misteri : betul tu... kadang2 org menipu sbb nak tunjuk dia hebat pada seseorang...

rozuan : ceq takkan tipu hang..tetibe lak aku kan.heheh

ayuni : mmg la, tp ramai gak org yg jujur dan ikhlas kat luar tu

scha : selalu ek bohong sunat? hehehe

nuke : aku pun suke point tersebut..keh3x...

yaya : biasalah..tht y jgn letak 100% kepercayaan pada sesiapa pun...

hawis : apekah kaitan mata ko dgn ini entry... sengal je promote mata kan..hahaha

eddy syrol said...

ekceli, kadang2 kita kene faham juga menipu, berpura-pura dan banyak lagi sitilah seerti yang org direct pointed pada menipu sedangkan istilah tu berbeza.. dan kita kene gak kaji nape seseorang tu cuba nak tipu... banyak lah sebab2nya... cam lecturer lak aku ni..keh3x..

Kusch Iskandar said...

camner nk berdepan ngan kaki auta ek?

eddy syrol said...

kusch : berdepan kaki auta? mcm ne ek? mmg dlm hidup ni for sure lah kita akan jumpa kaki auta ni. so, cara dia jgn r ikut rentak dia.kalau ikut rentak dia kang kita pun terjerumus sekali.. so, just biar dia hidup dgn cara dia dan kita dgn cara kita... dan jgn sampai dia influence kita utk jd seperti dia..