edDy sYrOl

Wednesday, August 31, 2011

raya review


1. Bangun masih awal
maybe sebab dah biasa bangun sahur time puasa, so aku bangun pun agak awal.cuma tak seawal bangun sahur lah.pukul 5 pagi kire awal lah jugak kan kengkawan. bangun after solat subuh, aku mop lantai dekat ruang tamu.. so, lantai wangi dengan haruman lavender.aku sumpah rasa nak baring meniarap je kat lantai tu (aku peminat lavender).

2. solat sunat raya luar masjid
as usual, kalau dtg masjid mesti penuh. memang ramai sangat2 lah org solat sunat hari raya.ermm..kalau solat jumaat camni, mesti best..! so, apabila penuh, aku ngan abang aku solat di perkarangan masjid di sertai ratusan orang yang lain. memang tiap tahun akan bawa sejadah sendiri sebab dah tau takkan dpt solat dlm masjid punya. oleh kerana semalam dia hujan (aku rasa lah) jadi perkarangan masjid basah. kelembapan simen tu meresap kat sejadah aku, dan hasilnay seluar aku basah kat bahagian lutut dan bontot...haishh, nasib baju melayu panjang.

3. dapat duit raya
habis solat sunat, beraya dekat rumah mertua akak aku. nak trus balik rumah, mak ayah takde..raya di kejauhan.ada lah sikit2 ayaq mata kat tepi2 kelopak mata, nasib tak jatuh. ekceli, anak menakan aku bday. dia lahir 16 tahun lalu waktu 1 syawal, so mmg tiap tahun r ada sambutan bday dia kalau 1 syawal.tengah tolong2 buat preparation, tetiba mak mertua akak aku hulur duit raya. hohoho..for the first time lepas aku habis primary school dpt duit raya der..i mean duit raya dlm sampul. mode time tu teruja.

4. dua rombongan tetamu
habis majlis aku ngan abg aku balik rumah. pup pap pup pap buat persiapan juadah, tetiba ada tetamu. tetamu my ayahanda. dah tetamu pertam balik dtg lak tetamu kedua juga dgn family.pun tetamu ayahanda, bekas murid dia. dah beranak pinak. so siang 1st raya, just ada dua rombongan tetamu je.after that, aku tido sampai petang.

5. teman2 lama
malam raya pertama dah plain dengan member2 sekolah time form 6 nak beraya dekat rumah cikgu kesayangan kami yang paling sempoi. surprisingly, member2 lelaki semua pakai baju melayu colour hijau tanpa di rancang. aku jerk pakai color lain. so happening, dua kereta dengan jumlah rombongan seramai 8 orang menyerang rumah cikgu milus abd wahab di malam hari.sok sek sok sek borak sampai tengah malam.

this is our cikgu (front) and my friends

6. hari kedua yang sepi
hari raya ke-2 ni sepi.takdok tetamu, dan tak pg jenjalan mana. duduk rumah 24 hours.oh...ada jap aku keluar beli 100 plus, sebab aku rasa cam lemah sangat. plus perut agak meragam, banyak makan biskut ni..huhuhu...

7. kek batik sana sini
memang makan kek batik banyak giler time raya ni.sikit2 kek batik.ah...tidak mengapa..demi tumbesaran, aku gagahi jua...

p/s : esok sambung lagi makan (~_~)

No comments: