edDy sYrOl

Tuesday, February 7, 2012

Ini cerita Fakers


okeyh... semenjak dua menjak dan tiga menjak ini, pokcik terbaca (tak sengaja okey!) tentang beberapa status rakan Fb dan blog tentang dilema mereka menghadapi fakers profile, apatah lagi dengan sadisnya menggunakan pics mungil mereka. ayoooo... sadis3x....

guane nok kecek ni? (bahasa rojak di sini). sebenarnya fakers ni suka ambik peluang. so, sebagai individu-individu yang aktif di dunia maya, apa kata kaw kaw seklian jadi lebih berhati-hati. pokcik nak bagi contoh lah ye, profile picture korang kat facebook tu janganlah di-open-kan kepada umum. bagi privacy untuk tatapan sendiri sahaja. sebab di sinilah fakers akan ambil peluang pada pics mungil kaw kaw sekalian. boleh faham?

lagi satu dalam FB, mesti kaw kaw semua ada album itu ini kan. maybe kalau dah 5 tahun ada FB, mesti dah ada 50 album gambar dalam tu (over giler). so, make sure album yang kaw nak tunjuk kat orang (open album) adalah yang korang rasa tak terkilan pun kalau ada orang curi dan guna. yang korang rasa koleksi priceless pictures, jadikanlah untuk tatapan peribadi. ada mengerti?

ohh ya, bloggers pun suka tepek pics dekat entry ye dak (termasuk pokcik =.=' ) so guane tu? apa kata buat yang paling simple iaitu buh watermark. make sure watermark tu yang power lah. kalau org nak edit pun tak jadik sebab watermark tu susah nak buang. tak reti buat pergi belajar k. tak pun tepek pic yang korang rasa nak sedekahkan kat fakers,iaitu pic cikai2.

ada satu lagi cara, kalau dekat blog nak make sure pics tak dikebas, ada satu code yang korang boleh letak, dan bila org buat right click nak copy, ada amaran!! neno neno neno (takde lah bunyi gitu ye). so org takkan dpt amik pic kaw kecuali mereka2 printscreen. tapi kaw tau lah kan printscreen ni kualiti dia hampeh.

ok tak sharing is caring pokcik ni? ni cara2 yang simple je. yang kaw kaw boleh fikir KBKK okey.musti kaw kaw boleh dpt info lagi baik untuk cara mengelak fakers menggunakan pics mungil kaw. susah kaw nak ubah fakers ni nak bertaubat. kaw ceramah 8 hari pun lom tentu dia nak berubah. so, siapa yang mesti berubah dulu? kita lah yang kena berubah dulu ye dak? huhuhuhu

p/s: Ya Allah, jauhi kami dari sikap suka mengeluh. aminnn (~_~)

4 comments:

ed shokolath said...

hahahaha.. btol tu.. dlu ed gigih dok tayang pic utk suma org kt fb.. pas ada org perdajalkan ed.. ed trus private kan.. ada bape pic je kt fb tu ley d tgok.. hak hak hak.. n kt blog pon.. kna wat yg right click.. mmg la kdg2 bkn pic kita pon kt blog ni.. tp kdg2 ada gak menyelit pic kita.. so.. utk lebih selamat... letak je pic poyo.. :)

hyz said...

ni ilham dari kes aku ape? hahahaha...... sabor je lah...

Hafiz Saadon said...

kalau dah namanya orang fames dalam blogging/facebook, memang ramai org akan ambil kesempatan... buat fake profile untuk memalukan tuan punya diri dan sebagai... so bersabarjelah.. pg slow talk dgn org yg buat tu.

Lisa Nurulain said...

sabar je lah :)