edDy sYrOl

Monday, May 7, 2012

Hujan dan Panas


(gambar hiasan sahaja)

Semenjak dua menjak ni cuaca tak menentu sangat. Kadang-kadang hujan, kadang-kadang panas. bila hujan, rasa sejuk, bila panas rasa sangat-sangatlah panas. Kaw perasan tidak yang cuaca sekarang ni sudah tak bermusim? aku ingat lagi waktu zaman kecil-kecil rebina, musim hujan biasanya berlaku bila nak dekat hujung tahun. Bulan-bulan terakhir kan kira masa-masa akhir untuk ke sekolah. well, bagi mereka-mereka yang mengambil peperiksaan besar, memang risaulah.

Tapi sekarang, what happen? mungkin betul perubahan cuaca ini disebabkan oleh pemanasan global. pemanasan global menyebabkan cuaca tidak menentu disamping situasi kemusnahan bumi berlaku di mana-mana. sampaikan keadaan sekarang, kalau musim hujan dan banjir, keadaan banjir itu sangat teruk. malah sering berlaku banjir kilat. Kemarau juga macam tu bukan? kemarau teruk, kering....

Siapa yang kita nak salahkan? yup! ini merupakan salah kita sendiri. kita tidak memiliki kesedaran yang tinggi terhadap alam sekitar. bukankah bumi ini rumah kita? kalau bumi ini terancam, apa guna rumah yang kita diami? rumah sudah tidak menjadi tempat selamat lagi, dan kita juga sudah tidak selamat lagi. semua ini salah kita sendiri.

p/s: sayangi rumah (bumi) kita

4 comments:

Faizul Osman said...

bumi jd macam ni adalah hasil dr tgn manusia sendiri... tak perlu salahkan yg lain... hanya kita makhluk yg berakal tinggal kat atas bumi ni...

http://mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/05/kejutan.html

ABU said...

Slahkan diri sendiri la kan.. Masing2 bertanyanggunjawab menjaga alam...:)

ABU said...

Slahkan diri sendiri la kan.. Masing2 bertanyanggunjawab menjaga alam...:)

eddy syrol said...

faizul: setuju dgn anda

abu : butul itu (~_~)