edDy sYrOl

Saturday, June 9, 2012

5 Cara jaga mobile phone (handphone)


Ramai lagi kah yang pakai mobilephone macam aku? mesti tak kannnn.... yang ramai sekarang BB, iphone, ipad, bla bla bla... yang function dia dah terlebih canggih berbanding mobilephone biasa. So, aku taktau lah pula camna nak menjaga BB, iphone, ipad bla bla bla ni ye.. ni aku nak kongsi cara nak menjaga mobilephone (HP).

1. Bateri: make sure cas hp kalau dah nak 'kong' bateri. jangan baru habis 1 bar dah kalut nak cas. Ini akan menyebabkan bateri anda rosak dan tak tahan lama.

2. Kedudukan HP: silalah jangan letak hp anda di merata tempat. ia akan merosakkan kerangka hp kalau anda ni cuai sampai terpijak hp sendiri (hp org takpe..erkkk!!). menggunakan casing pun ok, untuk jaga body hp kaw tu.

3. Kebersihan: sila gunakan kain lembut untuk bersihkan hp. jangan nak menggatal guna air ye. ingat sikit, tu hp tau, bukan barang perhiasan rumah..

4. Suhu: letak hp pada suhu yang normal, mcm suhu bilik. BTW, kalau kaw rasa hp kaw dah panas, matikan hp tu. Ini untuk menjaga komponen hp dari kerosakan.

5. Fungsi: Aktifkan fungsi keypad lock secara automatik, untuk elak kaw tertekan 'call' secara. tetiber. Boleh juga aktifkan pin code, utk pastikan takde sape yg gatal tangan guna hp kaw sesuka hati. ye dak?!!!

~ itu aje ~

p/s: Selamat menjaga hp. HP mahal ok..!! nak beli makan tahun =.='

8 comments:

hawiz said...

hehe,,betol tu..suke gune touch tp sbb tgn peluh..sukar nk gune...so lg ok pakai yg keypad biasa nie je..huhu..ade suhu gak yer?..hihi..cayalah!

Luqman Zakaria said...

tips2!! :) hehe.,,tq share,,hooh~

::FAIZ:: said...

saya pakai CSL je bang...

Unknown said...

waahhh betoi tips tu..bole praktik laa pas ni..

hyz said...

tips2 itu x kn berguna bila org yang panas baran mcm aku pegang hp... kdg2 terhempas bila marah.. cane tuh?

aqmahoocyunkqamo said...

eyh..handpon ko sme dgn handpon aku la...slalu je kena gelak ngn membe2 aq sbb handpone dorg lg canggih...tp syg..handpon aq yg skrg ni tgah nazak..hahaha....so perlukah aku membeli handpone laen..?

eddy syrol said...

hawis: yesss...

luqman: wc

faiz: dusta!!

ahmad fauzi: yes..silalah

hyz: sila berikan hp ko pd aku

akmah: kalau mampu, sile beli baru..hehehe

vendoline said...

bab caj fone tu yang aku nak tau sgt cara terbaik..baru sembang ngan kwn aku smlm sal ni