edDy sYrOl

Monday, July 23, 2012

Dugaan Ramadhan


Ya, sekarang sudah masuk hari ketiga berpuasa di tahun 1433 hijrah/ 2012 masihi (23.07.2012)

Dua hari berlalu dengan cuaca yang panas terik. Ah..manusia, bila panas mahunya hujan. Bila hujan mahunya panas, jadi kau mahukan apa wahai manusia?

Hari ketiga juga dilalui dengan cuaca panas terik di kampung aku. Terik. Tersangat terik. Bapa pernah berkata, kepanasan terik di muka bumi ini, hanyalah sekecil lubang jarum saja kepanasan di akhirat sana. Dapat kalian bayangkan? Rupa-rupanya di sana lebih sengsara bagi mereka-mereka yang ingkar.

Aku sakit kepala. Semenjak semalam lagi sakit. Aku dah telah panadol. Bangun sahur kepala masih sakit ditambah dengan kaki yang rasa pegal-pegal. Aku tidak tahu kenapa. pergi klinik? ermmm.... ada tidak doktor yang boleh datang ke rumah? Aku marah pada rasa sakit ni. Ya.... aku sempat rasa marah. Tapi....

Adakah manusia itu mengira mereka akan dibiarkan sahaja mengatakan "kami telah beriman", sedangkan mereka tidak diuji. dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yg dusta [Al-ankabut: 2 & 3]
Bukankah hal ini telah dinyatakan di dalam Al-Quran. Ujian datang bukan sahaja kepada yang ingkar, tetapi juga kepada mereka-mereka yang mengaku beriman. Jadi bersabarlah. Dugaan ni sebenarnya kecil sahaja jika hari-hari biasa TETAPI menjadi besar di bulan puasa.

Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita yang sedang menghadapi dugaan. Aminnn....

p/s: kuatkan semangat, rohani dan jasmani...

2 comments:

::FAIZ:: said...

sakit itu penghapus dosa

zaxx said...

smoga ramadhan kali ini memberi sribu satu keberkatan dan penghijrahan..:) salam ramadhan..:)