edDy sYrOl

Wednesday, August 28, 2013

Cemburu

Seriously, aku ni kuat cemburu. Tapi Alhamdulillah, takda la sampai cemburu yang memakan diri dan menyusahkan orang lain. Sebab kita selalu juga dengar, ada orang cemburu sampai menganiayai orang lain. Hantar itu hantar ini, buat itu buat ini sampailah puas hati. I am not gonna be like that!!..

Aku cemburu kalau lihat kejayaan orang lain. Well, as a human being memang hal ni normal kan? normal ka? melihat teman-teman yang telah atau sedang berada dalam track yang betul, aku cemburu. Tapi aku gembira. Confuse tak? 

Cemburu sebab aku tak / belum lagi berada setaraf dengan mereka-mereka. aku masih ketinggalan di belakang. Sedang berusaha mengejar. Gembira sebab mereka kawan-kawan aku dan aku kenal mereka. it is just like mereka-mereka memotivasi aku. Kira cemburu dalam pengertian yang positif la kot. 

Aku selalu terfikir apa yang mereka-mereka telah buat sampaikan mereka berada di tahap sebegitu. Conclusion, aku masih kekurangan berbanding mereka. Maybe bukan sepenuhnya material, tapi usaha. Going extra miles. Aku selalu jumpa ayat ini dalam novel bacaan aku karya A.Fuadi. Maybe, aku mesti lakukan extra miles untuk sama tahap dengan mereka-mereka. 

Motivator-motivator terkenal selalu kata, apa yang kita miliki sekarang adalah apa yang memang kita perlukan. Means? Allah berikan sesuatu pada kita atas dasar kemampuan kita untuk memilikinya. bayangkan kalau kita memiliki lebih daripada apa yang kita perlukan, mungkin kita tidak dapat mempergunakannya semaksimum mungkin. contoh harta, maybe berlaku pembaziran dan sebagainya. Aku lihat itu sebagai situasi yang sama dengan diri aku sekarang. Intinya, bersyukur dan teruskan usaha. 

p/s: gambateee nee.....!!

1 comment:

::FAIZ:: said...

me 2, sometime rasa cemburu dgn kawan2 skolah dulu yg dah ada family n baby. Ops...