edDy sYrOl

Friday, December 2, 2016

Ketenangan Hati

Bismillahirrohma nirrohim

Dengan nama Allah SWT, Tuhan yang satu yang menjadikan segala sesuatu. Dengan mengingati Allah, kita akan selalu merasa segan untuk mendongak langit. Dengan mengingati Allah, kita sedar bahawa bertapa kecilnya kita. Hanya dengan membolak balik hati, kita akan merasa kesusahan hidup di muka bumi ini. Bertapa nikmatnya ketenangan hati.

Rasulullah SAW bersabda "Tidaklah orang itu kaya lantaran banyak harta. Sesungguhnya orang kaya itu ialah orang yang kaya jiwa."  

Rasulullah SAW juga bersabda "Bukanlah dinamakan kaya itu kerana berlimpah ruahnya harta, tetapi yang dinamakan kaya itu ialah kaya jiwa".

Bertapa besarnya nikmat hati dan jiwa yang diberikan oleh Allah. Berdoalah kita selalu kepadaNYA agar diberikan ketenangan hati dan jiwa. Kita sering risau dengan intrepertasi manusia terhadap kita, dengan harta, dengan pangkat dan kedudukan serta dengan segala macam hal dunia. Benar dunia ini penting, nah! walau penting mana dunia dengan hati yang tidak tenang, jiwa dan perasaan malah kewarasaan minda kita juga akan teruji. Bertapa sengsaranya hidup tanpa ketenangan hati. Moga kita dijauhkan dari tidak mendapatkan ketenangan hati. InshaaAllah....

p/s: Ya Allah Ya Rahman Ya Rohim, berikanlah ketenangan hati, jiwa dan fikiran kepada ku. Takdirkanlah sesuatu yang baik untukku, biar sikit, biar tidak sehebat orang lain, asalkan nikmat ketenangan tidak ditarik dari diri ku. Amin ya robbal 'alamin. 

No comments: