edDy sYrOl

Tuesday, March 15, 2011

lama siot


<-------------- pic ini tiada kaitan langsung ngan apa aku nak cakap.. harap maklum..


ekceli, tadi aku pi la jenguk hp aku yang tgh di ubati (repair) dkt kedai tah lupe aku nama dia. tgh malas nak bangun ambik resit dalam almari...

apabila aku sampai (bahasa tak tahan), aku berdiri la dekat kaunter cermin kaca sambil buat muke doposen. pekerja ramai, tp takde sorang pun na tanya apa aku nak. depa ingat aku nak tayang muka doposen ke situ..? takpe abaikan..

setelah habis je 5 minit aku posing, aku mula lah buka mulut.

"adik-adik, hp saya dah ok?" sorang gadis yang aku rasa baru je beberapa jam keje situ terpinga-pinga. "ah...hp? er...err....errrr.... kejap." dia tanya lah member dia sorang. semua pekerja situ pompuan tp harem takde sorang pun yang suka senyum (kecuali gurl yang baru beberapa jam keje tu).

akhirnya sorang senior kot kat situ tanya tarikh bila aku hantar dan dia cakap baru lagi tu kena hantar.. BARU?!! aku hantar khamis lepas kot, itu ke baru. ni dah masuk 5 hari dah kot. aku terfikir gak sebab haritu aku hantar kat town dia cakap leh siap satu hari je, tp aku takleh tunggu kat town sbb aku kena balik gak on that day. apasal kat kedai ni makan masa lama buangettt? ke sbb ni kedai kampung2.. sorry to say...

aku dengan cukup sopan serta tetap mempamerkan muka doposen tanya lagi

"so, bila due date yang boleh kamu bagi untuk saya dapatkan balik hp saya?" akhirnya sorang pekerja lain tolong dak guggurl td jawab. "kami pun tidak tahu. kena tanya bos." aku dah kerutkan dahi seribu.. mcm mana drg nak buat business ni kalau drg takleh nak bg due date. customer is waiting kan (aku lah tu). takkan drg nak gantung tak bertali lak sampai kalau dalam masa setahun tak siap, maka kena tunggu la juga. i dont think ini perjalanan business yang baik.

then, aku blah with saying thank you so much... muka dah jadi 80 sen (bengang)..

p/s :- sebagai org meniaga, kita kena tahu mcm mana nak pikat hati pelanggan. macam mana nak pancing kepercayaan pelanggan. baru customer akan selalu rasa nak datang gunakan perkhidmatan atau beli produk yang kita jual.

8 comments:

Tuan Muda Naim said...

kerap sgt bermesej mcm mana tepon x hancus

eddy syrol said...

uiks, mana tau ni.. stalker la ni..keh3x

fza_eyzzah said...

ha3~ mmg xkn mju la kedai 2 jwbnye nt. hu3~

:: cikNuurul :: said...

sabooooo je la,..bese dh tu klu "malay" yg jge kedai,.hurmm,bkn ngtuk,.trauma,.huhu,.

eddy syrol said...

fza :- tau takpe

nurul:- msalahnya ni kedai cina... pekerja dia je la local..

Faizal Sulaiman said...

servis takleh mcm tu.pebendala bisnes mcm ni.

entertain customer sket.

sabo jela..

Unknown said...

yup!!! nape pekerja tu tak gi tanya ngan bos diorang....

follow you....

eddy syrol said...

itu lah..kdg2 kita sbg customer ni nak bersikap sebaiknya sbg customer tp kalau kita berhadapan dgn pengusaha yg macam ni, sape tak masak an.... sabor je lah