edDy sYrOl

Friday, June 24, 2011

minta sedekah ke minta derma?

sekadar gambar hiasan


ni nak kongsi pendapat sikit je lah... tadi aku solat jumaat di sebuah masjid ni. ekceli memang dah biasa solat kat sini. tiap jumaat lah boleh dikatakan solat dkt situ. ekceli ada sesuatu yang aku kurang senang dengan masjid ini.

nak di jadikan cerita, pihak pengurusan masjid ada menyediakan petugas (dalam dua dan tiga orang) untuk membawa peti derma (yang di buat dari kotak) dari satu jamaah ke satu jamaah. so jamaah tak perlu berdiri dan beratur di tabung masjid yang pegun itu. tapi, yang menjadi persoalan aku, kenapa tabung masjid itu di edar ketika khutbah jumaat sedang disampaikan.tak dengar bacaan khutbah ke para tukang angkat tabung tu?
sila rujuk hukum mendengar khutbah jumaat -----> click
atau sini ------------> click

atau di sini -------> click

menurut kepada pihak pengurusan masjid, mereka menyediakan petugas2 tersebut untuk menambah kutipan tabung masjid... ermmm.... adakah itu yang di syariatkan dalam pengurusan masjid? atau ada cara lain yang lebih baik?

di akui kutipan tabung masjid memang meningkat, namun pengurusan masjid masih di tahap lama terutamanya dalam soal kebersihan tandas. jadi, untuk apa banyaknya tabung masjid andai kebersihan tidak mampu di jaga dengan kutipan yang semakin meningkat.

p/s : cuma pendapat saja... (~_~) yang ada maklumat lebih bernas, sila maklumkan dan perbetulkan saya tentang hal ini..

19 comments:

hyz said...

ni my OpiniOn lah.... untuk kita sebagai jemaah, rasanya petugas2 kutip derma tu memudahkan kita utk menderma ( x payah nk beratur2 ).. tapi, mcm x bape elok jugak... bcoz nampak mcm memaksa jemaah utk menderma.. ya lah da dlm masjid... sape2 yang nampak situasi mcm tu, kOmpom akan menderma.... tp bukankah lebih baek derma secara ikhlas? ( maksudnya, jemaah sendiri g masuk duit kat tabung tanpa ada petugas kutip derma... tabung kn buleh letak kat pintu2 masjid? so x de lah ganggu jemaah ketika dgr kutbah kan? ) >.~

eddy syrol said...

hyz : pendapat anda sangat bagus..saya suka..thx ya.. (~_~)

BubuBobot said...

Saya setuju dengan hyz :)

eddy syrol said...

thx amallina

Unknown said...

menarik komen hyz td.. :D

eddy syrol said...

saya pun rasa begitu

No Lan said...

kakNo pun setuju dengan komen hzy td..sesungguhnya tangan yang memberi adalah lebih baik dari yang menerima..

lagi satu kakNo perasan time kita makan kat restoran/gerai..ada saje budak2/org tua yang mohon simpati. tp kata abgLan..jangan merungut sekiranya kita didatangi peminta sedekah YANG PERTAMA walo dimana kita berada..hulurkan sedikit kpdnya..mungkin ALLAH nak duga kita samada rezeki yang kita ada itu kita nak kongsi tak dengan orang lain. Kan rezeki tu datang dari ALLAH maka bila2 masa je ALLAH blh tarik balik. Tapi bila dah berduyun2 yg datang maka kita boleh membuat pilihan.

Anonymous said...

assalam...kat masjid ku lepas solat bekas derma tuu dihulur dr satu jemaah ke jemaah lain oleh jemaah tuu sendiri...xde petugas pun...kalau dah rase tak elok...baik ditegur...kalau tujuannya nak tgkatkn duit derma masjid tp dgn cara mcm tuu...sememangnya agak tak sesuai


Entri baru : ►Tutorial : Url Shortener Chrome Extension

IMANSHAH said...

kat Ipoh dah takde macam ni..dulu ada

Dekna said...

:) thanks komen saya

:)

btw. nice entry.

no komen..hee

Hana said...

a'a la cm kena paksa. letak la tabung tuu kat pint masjid ke. ujung penjuru ka.. pas habis sembahyang wat announcement klu nak sangat..hehe.bleh ka cm2?

eddy syrol said...

terima kasih semua sbb respond kat entry ni (~_~)

Anum said...

Hai, sy suka sgt dgn blog awk
salam perkenalan
nice blog
follow me back ok

eqbalzack said...

salam..
nnt bila dah buat logo dan post entrynya terus email abg eq details; nama, alamat, no hp...
abg eq nak terus pos badge tu...ok

email: eqbalzack@yahoo.com

eddy syrol said...

anum : terima kasih ye... (~_~)

abg eq : ok...t ble dah siap, saya emailkan semua tu k (~_~)

Fyqa said...

adeh. ptot tgah khutbah hormat kot.

eddy syrol said...

begitu lah yg saya fikirkan

faiz said...

mungkin dgn ade petugas tu dieorng dpt distribute dkt sume org...sebab2 kdg2 kalo main pas2 ni xsampai dekat org yg nak derma tu..

eddy syrol said...

thx sbb respond faiz (~_~)