edDy sYrOl

Monday, June 13, 2011

nasi goreng ikan bilis


ni menu makan tengah hari aku... home made jugak... moh pokcik share sikit camne nak buat.

bahan2:-
1. bawang merah & bawang putih
2. cili merah (beso)
3. cili padi (hijau)
4. ikan bilis
5. perasa (garam/gula/ dll)
6. nasi putih
7. minyak masak

cara membuatnya :-

mcm biasa, panaskan minyak. kemudian masukkan bawang merah, bawang putih, cili merah dan cili padi. kenapa guna cili padi kaler hijau? sebab bau cili padi kaler hijau ni lagi best. tak caya cuba korang tumbuk cili padi n rasakan wangiannya.

sesudah itu masukkan ikan bilis. tumis seketika, tetapi jangan sampai garing. nanti membawa kepada rasa pahit lak. kemudian masukkan nasi putih tadi. kacau sampai warnya jadi sebati. masukkan perasa (ikut kehendak masing2). dah selesai. boleh disantap (~_~)



tadi aku makan dengan minum susu kacang soya ini.. penuh dgn ais kan. aku suka kunyah ais. o ya, kalau tgk pic nasi goreng di atas, ada cam lauk sikit kat tepi kan. tu pedal (pedal ke bedal? ntahhh) dan hati ayam masak kicap. lauk semalam... peringatan, jangan amalkan mkn dalam binatang ye, tak baik utk otak. kalau hati ayam+daging baik utk aku lak..huhuhuhu..tak suke hati...

p/s : makan itu nikmat (~_~)

9 comments:

Hans said...

walawehhh
pandai pokcik masak :-)
nak rasa sikittt

Juvana Episod 8

epulafea said...

ohai eji jirol.
tak elok kunyah ais. jangan amalkan. nanti impak paru-paru. tak sanggup kehilangan supirku!

Muhammadnuraizuddin said...

budak tak sunat lagi tak leh mkn pedal...ahahha

eddy syrol said...

apsal tak blh?

HAZWANmohd said...

wahh sedaknyo!!
hee.
lapa ni. lame x minum air soya ..

eddy syrol said...

lorrr..ingat sebut lapar nak nasik, ni nak soya..hehehe

Airiel said...

Aku nak blajar masak ngan ko bleh..

eddy syrol said...

hah? boleh2... yuran murah je..hehehehe

Nora Karim said...

Amboi... pandainya masak sendiri... :p