edDy sYrOl

Saturday, June 11, 2011

nasi goreng ikan masin


lagi lagi pasal makan. ekceli ni menu aku makan semalam.. home made punya. nasi goreng ikan masin. meh aku share bahan2nya :-

1. bawang merah, bawang putih dan halia secukupnya
2. cili padi
3. cili boh
4. ikan masin secukupnya
5. lobak
6. perasa

cara membuatnya :-

seperti biasa, panaskan minyak masak sebaiknya. kemudian masukkan bawang merah dan halia kemudian bawang putih yang telah di hiris halus. kalau nak tumbuk bahan2 ni pun boleh. tumis dulu sampai agak matang. kemudian masukkan cili boh. tumis lagi. masukkan lobak yang telah di potong halus (dady pun boleh) barulah masukkan ikan masin serta cili padi secukupnya. kacau sampai sebati dan cukup matang. kemudian masukkan nasi putih. perasa makanan di masukkan juga, tapi jangan lah letak garam sebab ikan masin tu dah cukup memasinkan nasi goreng tu. dah siap... boleh lah di makan...

kalau korang perasan dalam pic tu ada nampak cam ayam kan seketul..hahhhhh, ayam lah tu. ayam masak merah tp nampak hitam lak..salah edit ye.. tuang sos sikit bg sodappp

semalam aku makan dengan susu ni.. aku penggemar susu yang tegar... hehehehe

p/s : makan itu nikmat (~_~)

10 comments:

hawiz said...

pandainyer chefeddy masak...haahah..tp dh kenyang pom..mkn nasik lemak..hahaha

eddy syrol said...

nasi lemak itu sedap :)

eddy syrol said...

nasi lemak itu sedap :)

FarhanahAdzlan said...

yeah..mkan itu nikmat..ni bleyh jgak masak untk sya ni kan..suka minum susu dutch lady full cream jer..hahaha..^_^

ZSZ said...

ikan masin xt'lbih masin kn? =D

eddy syrol said...

farhanah : susu tersebut saya suke jugak..hehehe

zsz : alhamdulillah tak, cuma sedikit pedas..hohohoho

junaidi90 said...

ohh..faveret tu..pasni leh r ambik resepi ni ..wak sendiri kat umah..gud2..chef eddy ni..huhu

::blog anak jawer:: said...

my fevret...nasi goreng ikan masin...tapi ayam tu nmpak pelik la...hehehe

-Yok mampir diluk = lagu ahmad nyanyian arrora salwa...memuji atau menghina nabi...

-Yok mampir diluk = gay dan bisex juga manusia biasa...jangan dihina...beri peluang mereka untuk berubah...

::blog anak jawer:: said...

my fevret..nasi goreng ikan masin

-Yok mampir diluk = lagu ahmad nyanyian arrora salwa...memuji atau menghina nabi...

eddy syrol said...

silakan makan (~_~)