edDy sYrOl

Monday, June 6, 2011

sakit perut itu memang sakit

Bismillah
Assalamualaikum

hello... pe kabo? haishh... awal2 pagi alam ni aku dah bangun dah utk meng-internetkan diri.. bukan ape, semalam mana ada aku tenet sangat..tido pun terawal sikit secara tak sengaja..eh, boleh tido tak sengaja? boleh je kalau sebagai contoh korang time tu niat nak baring2 saja, at last ter kroh3x sampai ke siang.... gitulah aku semalam... ter-------------tido...

back to title, aku yakin lah semua kita pernah melalui zaman kesakitan perut... adess... ada macam2 jenis sakit perut ni bai... nak senarai hitamkan pun susah sebab banyak sesangat.... meh la pokcik eddy kongsi sikit apekah jenis sakit perut itu melalui lidah aku sendiri.. boleh ke para doc? jgn saman aku....

1. sakit masuk angin, tak keluar angin
ni sexy... eh eh salah..ni seksa... perut time ni memang kembung gile. kalau korang belai2 perut korang yg time ni pun terasa licin walaupun ketika itu ko mmg geleber... time ni perut sakit kat dua2 belah la.. pusing kiri sakit, pusing kanan sakit..tekan kiri senak, tekan kanan senah..wakakaka... sakit bai... ada beberapa cara nak buang angin, selain berurut, leh la makan ubat2an yg leh menyingkirkan angin dr badan tu cam eno, dll... eh abg aku ada belajar time degree dulu, dia cakap halia tu sebenarnya menambahkan angin kat badan..ijit tru?dia ckp halia tu memang dah berangin, so sape telan halia akan menambahkan angin kat badan korang...habis tu, apsal banyak lak di pasaran terbuka ubat/supplement utk buang angin guna halia...kannn...

2. chai red, bear red(cirit)
o mai GOD...ni ni sebenarnya agak selamat sikit lah.. sikit je.. bagi aku kalau cirit ni umpama kita nak buang toksin dari badan. semua kita buang walaupun bukan pada julat waktu yang teratur. dah la najis tak normal... tp time ni ko kena lah minum banyak air. cirit ni najis kita buang ber-cecair (sila muntah), jadi ditambah lagi dengan asik membuang saja..tenaga kita mesti hilang..so minumlah air bebanyak ye ketika mengalami masalah ini. boleh mati tau cirit ni, ada kat satu negara tu lah aku baca kematian disebabkan cirit...

3. sembelit
huaaaa...ni memang lah masalah makan tak teratur ni. asik bedal benda keras je kau kan? makan besi ape?hohoho... sembelit leh buat aku poning palo... sebab aku ni jenis manusia yg sentiasa menyahtinjakan najis tiap satu hari at least sekali. baru perut sihat katanyerrr..hohoho... biasa sembelit sakit dia belah kiri. aritu ada sorang doc omputih ajar aku, kalau sembelit cuba ko tekan ko punya perut belah kiri.ko akan rasa ada sedikit keras kat situ, tekan dia ketika tgh mencangkung.salah satu cara awl utk redakan sembelit katanya.. ntah, try la...

4. seng-gu-gut
ok fine..!!! ni org lelaki confirm tak pernah mengalaminya. eh, ade ke yang mengalami? lau ada sila PM aku dkt FB... nak interbiu sikit pe cer kau mengalami nasib sebegitu... ekceli ni popuan mostly kena lah. akak aku pun kena. anak menakan aku pun ada kena.aritu tgk kat TV agak bahaya gak ya sakit ni. tapi kan, ada yang cakap after kahwin sakit ni leh hilang.. errrmmmm...motifff? tol ke?

5. gastrik
ni sakit sebab tak mkn. aku ada sakit ni. so dilarang makan asam2 ye pokcik (namun tetap terliur tgk asam, cam org mengandung lak). kalau kau ada gastrik yang teruk, silalah jaga makan minum. bahaya kalau tak jaga. boleh sampai ulser perut wooo.... eh, hari tu time aku khoje, ada sorang akak ni cerita dia kena ulser perut. so bila ulser dia pecah, darah mengalir dr tiap lubang major yang ada cam hidung, mulut malah dr kemaluan.. bahaya ok..so berjaga2..

6. sakit perut sebab................................................................> lapar
ok fine..!!! ni aku tak tahulah kan nak ckp camna.. silalah makan kalau sakit perut sebab lapar. takkan aku nak mai suap ko. blasah nak?! tp tacing gak la tgk ada negara tu yang rakyat dia masih menderita kebuluran. kalau sebab peperangan, maybe kita leh bayangkanlah tu akibat perubahan fizikal, tapi ce kalau memang negara tu dari dulu ada masalah kebuluran..how? apa lah pemimpin negara tu dah buat dengan negara dia...

p/s : jumpa doktor kalau penyakit berlarutan...ngeh3x... (~_~)

No comments: