edDy sYrOl

Wednesday, August 3, 2011

soto home made


ini merupakan menu berbuka di masak oleh akak aku nombor 2... soto.. ekceli aku admit yg soto ni ala2 semenanjung punya soto. kalau soto kat sabah, memang totally sup (kuah sup) dan mee hoon+ayam ke daging ke ape2 lah menatang yg nak di simpan dalam soto tersebut. so, ni aku rasa soto ala semenanjung lah, sebab ada nasi impit, ada ayam, ada begedil, mee su'un (tak reti nak eja dol) dan daun bawang + bawang goreng (basic untuk mewangikan soto). so, aku minum air laici kang sebagai air pertama..hehehe... time aku buka tudung saji, nampak banyak benor mangkuk dan pinggan, rasa mcm terlalu banyak juadah berbuka. MEMBAZIR..!! eh, salah... sebenarnya, yang banyak tu sebab akak buat soto, pinggan dan mangkuk tu ada isi ayam cincang, daun bawang,begedil, nasi impit, bawang goreng, sambal soto,kuah soto, dan mee su'un.. sebab tu nampak banyak.dah masuk sekali dlm satu mangkuk, takde lah nampak meriah pun..meriah semangkuk je..hehehe

o ye...pic pertama td takde begedil, ni ada..nampak tak di celah2 tu?hehehe...
ekceli akak aku buat banyak soto ni.. maka memang tak membazir sebab ini lah yang aku makan ketika berbuka, makan lepas solat tarawih, dan sahur td..best kan...mkn sup2 bdn jd sihat... (~_~)

p/s : harini akak masak lontong katanya... korang ape nak makan nanti? (~_~)

10 comments:

Sunah Sakura said...

tak nampak tak nampakkkk! ahahaha~

izfanora said...

soohoon.. :) begini eja nya klu xsilap..

sedap ada begedil.. lama dh tak makan. mak cik kantin time sek dulu wat sedap sgt..

ishiko said...

sedap^^

Areef Ibn Naim said...

salam,

soto ni mmg mengeyangkan, sbb dlm semangkuk tu ada mcm2kan... suka gak makan soto ni, tp suka ltk sambal kicap byk2, berpeluh makan, hehehe...

slmt meneruskan ibadah pose :)

Sekamar Rindu said...

salam....

suka makan soto....pasar malam selalu beli..

Mesin Taipku said...

tiba2 ptg nie tingin nak makan soto..
d^_^b

eddy syrol said...

sunah sakura : ala, nampak la nampak la...huhuhu

izfanora : tengs memperbetulkan ejaan,eh..silalah buat begedil sendiri..senang je kot..

ishiko : super sedap!!

areef : kalau mkn soto dkt sini, kenyang jap je sbb mee kan.tp ni soto ala semenanjung ada nasi, maka mmg mengenyangkan dlm tempoh lama..hehehe

sekamar rindu : ce buat lak...

mesin taip : nak tgk gak soto kat situ cane...

ed shokolath said...

hamboi... sedapnyer.. aq ari2 makan nasi bungkus.. ngeeee
ni blog bru aq.. follow la yer.. :)

eddy syrol said...

ED : t aku jenguk ko ye..hehehe

hawiz said...

wahhh....cam sedap je...nyumy3