edDy sYrOl

Tuesday, November 22, 2011

short film bySidji (Satu) - utk Malaysia + Indonesia



filem ini ada filem yang menggambarkan hati aku juga. maksudnya, apa yang aku lihat berkenaan hubungan diplomatik antara negara Malaysia dan Indonesia. filem ini menggambarkan kebodohan segelintir masyarakat dari kedua-dua negara yang fikirannya sangat sempit.

semalam aku tengaok status di FB. yang guru,doktor, jurutera, kakitangan profesional ramai yang dah tak malu membuat penghinaan. apabila ditegur katanya bersikap patriotik. patriotik bukan ditonjolkan melalui kebebalan. apa lagi jika anda adalah golongan yang berpendidikan tinggi.sangat rugi anda belajar 14 ke 15 tahun, dari sekolah rendah sampailah berjaya menjadi seseorang tetapi pemikiran tidak rasional. sangat rugi.

ada rakyat Malaysia kata, mereka berkata-kata kesat kerana membalas kata-kata kesat dari pihak sana. tidak rasional! jika orang lain terjun gaung, kenapa kita perlu ikut terjun gaung. kalau orang lain berak tepi jalan kita, takkan kita nak ikut berak tepi jalan tempat mereka.fikir-fikirkan lah.

selamat menghayati video ini :)

p/s: sabarlah selalu pasti hati kita akan semakin kuat (~_~)

4 comments:

Anum said...

benda yang x baik, x elok diiukuti

k.h.a.l.i.l.a said...

betul tu. x perlulah kite ikut same keluarkan carutan2 dr mulut atau keyboard kite ni haa. kite bukannye dpt menunjukkan betapa betulnya kita berbanding mereka, tapi menunjukkan yg kite ni pun sama je mcm diorang bila buat mcm tu.

therylisa nurula'in said...

rite ! sokong sangat2 ...kenapa nak bergaduh,,,indonesia dengan malaysia satu rumpun kan?

sYukCurz said...

yup. video ni menggambarkan apa yg aku rasa juga. xperlu lah nak kutuk mengutuk. all we need is to respect each other. aku da share video ni di facebuk semalam lg lepas habis bola. hehee