edDy sYrOl

Thursday, February 16, 2012

motivasi kendiri: Redha



Dalam setiap usaha yang kita lakukan, pasti ianya akan meruntun kita untuk bekerja keras. usaha itu pastinya kerana kita memiliki matlamat nun jauh di sana, yang ingin kita capai. dalam pada kita berusaha, janganlah kita lupa untuk meletakkan redha diatas apa sahaja keputusan yang bakal kita perolehi hasil daripada kerja keras itu. kalau kita gagal, maka dengan redha itulah akan menjernihkan hati kita tanpa sedikit rasa kesal dan tidak menyalahkan takdir Allah swt (nauzubillah).

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :
" Dan alangkah baiknya jika mereka redha dengan apa yang Allah dan Rasulnya berikan kepada mereka sambil mereka berkata : ' Cukuplah Allah bagi kami , Ia dan Rasulnya akan berikan pada kami kurnianya ,Sesungguhnya pada Allah kami menuju ".
( Surah At Taubah : Ayat 59 )

Juga firman-Nya, ”Allah redha terhadap mereka dan mereka pun redha kepada-Nya.” (QS 98: 8).

Redha tidak sama dengan pasrah. orang yang pasrah akan terus terjatuh duduk apabila usahanya tidak membuahkan hasil. mereka akan menangis meratap dan tidak mengubah apa-apa pun. sangat malang bagi mereka-mereka yang pasrah. mungkin juga lebih tepat mereka yang pasrah adalah mereka yang telah putus asa.

Sedangkan mereka yang redha akan terus melangkah, bangun dan terus berlari ke arah matlamat mereka. selagi mana matlamat itu baik, maka mereka akan terus berusaha. andaikan matlamat yang ingin dikejar itu adalah matlamat yang sia-sia, maka mereka akan menciptakan matlamat baharu yang lebih baik menurut agama. hebatnya mereka-mereka yang redha.

Jadi, apa kata kita golongkan diri kita dikalangan mereka yang redha, bukan dikalangan mereka yang mudah pasrah. InsyaAllah, jika kita percaya kepada janji Allah, pasti Allah akan membantu kita. jika kita percaya kepada kasih sayang Allah, maka Allah akan melimpahkan kasih sayangnya pada kita tak cukup alam semesta ini banyaknya.

p/s: Jika kamu gagal dan belum menemui jalan kejayaan di dunia, senyumlah dan teruskan mencari. semoga kita tergolong dalam orang-orang yang berjaya.

4 comments:

hawiz said...

insyaALLAH...peringatan yg baik..terimakasih..=_=

syira syah said...

hey nice!
good motivation.
rase sebak pulak.
redha not pasrah rite :)

Razif Mokji said...

betul ... saya setuju ...

si kiut lavender said...

erk...redha dan pasrah...teringat scene ombak rindu plak..:D

redha dgn ketentuanNYa..setiap yg berlaku pasti ada khabar gembira diakhirnya..