edDy sYrOl

Wednesday, March 7, 2012

Pelihara Hati Kami Ya Allah

Semenjak dua menjak ni, aku rasa sangat stress. stress kenapa? biarlah Allah swt yang tahu. wajah mempamerkan riak senyum dan selamba. tapi dalam hati hanya Allah swt yang Maha Mengetahui.

dalam meniti arus langkah yang semakin jauh, dengan meningkatnya usia, aku semakin menghadapi kesukaran demi kesukaran. bagi aku, kesukaran yang paling tinggi levelnya ialah yang wujud di dalam hati. hati adalah satu ruang yang sering terisi dengan pelbagai bentuk perasaan. kasih sayang, benci, marah, dendam, rindu, malu, cemburu, gembira, sedih, bahagia, teruja dan sebagainya. pernah dengar tak, "jika baik hati itu, maka baiklah jasad. jika busuk hati itu, maka jasad juga menjadi busuk". maka, apa yang sedang mengisi hati kita akan menggambarkan kedudukan sebenar jasad kita.

tiap apa yang aku lihat, jatuh bangun rakan-rakan dan apa yang dilalui oleh orang2 di sekeliling aku banyak mempengaruhi perasaan dan hati kecil aku. aku ketawa, menangis, gembira, kecewa dan pelbagai perasaan dipengaruhi oleh keadaan sekeliling. sebenarnya aku sangat cengeng. i dono why... tp rasa cengeng ini tersembunyi jauh di dasar hati. hanya yang benar2 mengenali yang tahu perilaku aku.

satu perkara yang boleh membuatkan aku dapat mengembalikan semangat kepada keadaan asal ialah dengan selalu mengadu kepada-Nya. dengan mengadu kepada-Nya aku rasa sangat2 tenang. aku juga akan rasa gembira dengan menggembirakan orang lain. apalah sangat dengan perasaan peribadi jika dibandingkan kepuasan melihat orang sekeliling kita tersenyum ceria.

hati ini sangat-sangat lemah. sangat lemah selemah jasad yang memiliki hati itu. semoga aku dan kita semua terus diberikan kekuatan untuk kekal teguh menjaga hati yang lemah ini. kerana hanya dengan pertolongan Allah swt kita akan mampu untuk kekal sebagai manusia yang kuat semangat menempuhi perjalanan hidup.

p/s: Ya Allah, kami mohon Engkau kuatkan hati kami agar tidak menjadi buruk dan memburukkan jasad kami.

4 comments:

hawiz said...

sabar dgn dugaan keh..kuatkan semangat..u can do it!..heehee..

ed shokolath said...

hyep..awat ni??

M Mudzamir said...

kuatlah bro...kerana setiap ujian ada penyelesaiannya..redha k..abg boleh ja mendengar..:)

CekbOlat-bOlat said...

kita tak akan dpt ape yg kita mahu,tapi kita dpat apa yg kita perlukan XD

sabar, be strong ;D