edDy sYrOl

Wednesday, March 21, 2012

SPM: Cemerlang, biasa-biasa dan gagal

Hari ini, 21 mac 2012 merupakan tarikh keramat bagi calon SPM 2011. Hari ini keputusan SPM yang mereka perjuangkan telah diumumkan. wah!! teringat kenangan zaman lampau ketika aku menjadi salah seorang dari ribuan calon SPM di Malaysia.

Pasti hari ini, pelbagai situasi akan dilihat di sekitar sekolah. Ada yang menangis kegembiraan, tidak kurang yang menangis kedukaan. Mungkin juga ada yang menerima keputusan dengan perasaan "biasa-biasa aje". Apa pun ekspresi anda adik-adik, yang penting adalah redha. Saat ini redha dengan ketentuan adalah yang terbaik.

Slip keputusan SPM hanyalah sebuah kertas. Kertas yang menggambarkan sama ada seseorang individu itu mampu untuk memindahkan maklumat dari buku teks kepada kertas jawapan peperiksaan. Itu sahaja. Kalau adik-adik mahu tahu kemampuan sebenar, silalah berganjak ke peringkat lebih tinggi. STPM, diploma, Matrikulasi, ijazah pertama dll. Di tempat tersebut barulah keupayaan adik-adik akan teruji dengan sepenuhnya.

Bagi mereka yang memperolehi keputusan cemerlang, teruskan usaha. Tetapkan matlamat dan berbincanglah dengan keluarga atau guru-guru tentang masa depan kalian. Masa depan bukan perkara yang boleh di bawa main-main. Bagi mereka yang tidak berapa cemerlang, jangan berputus asa. Ini bukan pengakhiran bagi kehidupan kalian. Masa depan itu masih jauh, dan langkah adik-adik masih perlu diatur. Seperti apa yang dinyatakan tadi, SPM hanyalah sebuah kertas.

Gagal?! maaf.. tiada istilah gagal dalam hal-hal peperiksaan. kenapa? sebab mereka yang gagal dalam peepriksaa adalah mereka yang tidak bersungguh ataupun dalam bahasa kasar "main-main". Ingat adik-adik, jangan bermain dengan masa depan. Kelak adik-adik yang akan menyesal. Bagi yang gagal, kalian perlu ubah sikap. tingkatkan usaha walau sedikit pun, InsyaAllah kalian akan berjaya.

p/s: masa hadapan adalah satu cabaran

4 comments:

hawiz said...

teringat gak kenangan lalu..hehee..study kol3 pgi semata2 nk berjaya,..=) alhamdulillah

Edy Fee said...

betui2...masa depan woo spm tu.pandai je aku ckap org.aku pon same..heeh

hyz said...

baeklah abg. adik akan ikut pesanan abang.....

eddy syrol said...

hawis: pelajar cemerlang kan?huhuuuh

edy: bakal guru ni...

hyz: ko lg abg ok!