edDy sYrOl

Sunday, May 20, 2012

Istimewa untuk pendidik


Walaupun sambutan hari guru secara rasminya dah berlalu sangat-sangat. Aku masih rasa rugi kalau tak buat entry tentang guru-guru tercinta ni. Bukan apa, insan-insan berjasa ni selayaknya kita kenang selamanya. Jangan lupa langsung.

Guru itu macam lampu. Memberikan cahaya kepada satu ruangan yang gelap. Ruang gelap itu anak-anak yang sedang menuntut ilmu. Mereka perlukan cahaya ilmu. Ilmu yang bukan semua ibu bapa mampu berikan, maka gurulah insan tepat yang mencurahkan ilmu.

Sepanjang kamu hidup, jadikanlah beberapa perkara ini sebagai amalan untuk mengenang jasa guru, atau sebagai tanda penghargaan kalian/kita semua kepada guru/pendidik:

1. Doakan mereka. Jangan sesekali tinggal setelah solat, jangan lupakan mereka dalam doa.

2. Berbaik sangka dengan guru/pensyarah/pendidik. Agar ilmu yang dicurahkan bermanfaat.

3. Sebarkan ilmu. Supaya guru-guru kalian memperolehi pahala yang tak pernah putus.

Mungkin anda-anda yang lain ada lagi cara yang MURAH tetapi cukup BESAR impaknya apabila dilakukan, untuk mengenang jasa orang-orang yang memberikan anda ilmu.

Buat semua guru-guru dan pensyarah yang pernah mendidik saya, pertama sekali saya merayu dan memohon agar ilmu yang telah saya terima dihalalkan dunia dan akhirat. Selain itu, memohon agar doakan saya agar menjadi manusia yang berguna kelak, kepada agama, bangsa dan negara. Saya juga mendoakan cikgu, encik, puan, cik, Prof, Doktor sekalaian semoga selalu berada dalam lindungan dan pimpinan redha Allah. Semoga hidup kalian semua warga pendidik berada dalam harmoni dan bahagia.

p/s: Selamat hari guru.

5 comments:

SI MILLY'S said...

Tak habis jasa seorang guru kan :)

Unknown said...

jasa seorg guru tersangatlah besar

Unknown said...

aku da ade 2 entry hari guru,,kalah kau..hahaha..cikgu bagi makan rotan,,paling best!

Lisa Nurulain said...

selamat hari guru :)

fiQRa said...

selamat hari guru juga :)

guru ni macam ibu bapa ke dua bagi kita la senang cerita :)