edDy sYrOl

Sunday, June 3, 2012

Lunch: Ayam salai madu + Telur goreng mayonis


Baiklah, ini menu lunch tadi. Masak simple saja. Telur goreng mayonis ni mudah sangat-sangat. Just pukul telur dengan sedikit mayonis. Kalau banyak sangat nanti jadi rasa mayo, bukan rasa telur. Make sure kuantiti mayonis tidak sebanyak kuantiti telur. Setelah sebati, masukkan hirisan bawang merah dan putih. Kalau nak meriah, masukkan kekacang dan hirisan lobak merah. Aku goreng ni dalam kuantiti sedikit demi sedikit, sebab tu nampak banyak. mayonis tu buat dia jadi banyak dan kembang perawan (eh..!!) mayonis juga menyebabkan telur mudah garing. Maka, berhati-hati. Ni dua butir telur saja ni... Cukup 4 ke 5 orang makan.


Ayam salai madu pula aku main bantai saja ramuannya. Aku telah tumbuk lumat bawang merah, bawang putih dan halia secukup suka. Kemudian aku gaulkan pada ayam. Lepas itu aku tambahkan perencah secukup rasa, sedikit kari daging (padahal masak ayam), sedikit kicap manis ABC dan madu. Kemudian apa lagi, salailah... api bagi kecik ye kawan-kawan.

p/s: makan biar simple tapi enak

2 comments:

Unknown said...

owwhhh ayam salai rupenye...

*nape x panggil ayam panggang ek even atas ape???

eddy syrol said...

sebab salai kat dlm velva ni..hehehe... panggang kat api membara.. eh ye ke? huhuhu