edDy sYrOl

Sunday, February 5, 2012

Jahat kaw Mr. Pimple..!!

gambar hiasan semata

Dalam minggu ni, ada dua ketul (ye ke ketul?) jerawat yang tumbuh di muka ini. ohhhh..tidakkkk!!!!

aku ada baca kat satu blog informative ni, dia tulis sebagai jerawat ni adalah penyakit kulit (masalah kulit) yang biasa dihidapi oleh orang-orang muda. aku kan muda.. hakkpthuiihh... sebenarnya ada beberapa punca utama tumbuh jerawat dekat kulit kita yang shantekk ni. mai aku konsi sikit yaw..

Punca-punca
  • Peningkatan penghasilan hormon lelaki (androgen). Aras hormon ini meningkat pada kedua-dua lelaki dan perempuan semasa baligh.
  • Turun -temurun
  • Stres
  • Alam sekeliling - bekerja di tempat yang berminyak
  • Ubat-ubat tertentu, contohnya kortikosteroid
  • Makanan - Walaupun tiada bukLinkti yang jelas yang mengatakan bahawa coklat dan makanan-makanan yang lain boleh menyebabkan jerawat, sesetengah orang mendapati bahawa makanan-makanan tertentu boleh mengakibatkan jerawat. Elakkan makanan yang anda dapati boleh menyebabkan jerawat.
so, apa yang kaw kaw kena buat untuk mengelakkan jerawat tumbuh? Kena jaga makan lah kot. makanan tu paling penting. kadang-kadang kaw cuci muka dengan 10 jenis pencuci muka pun tak jadik ye dak? banyak penyakit kat tubuh badan mungil kita ni adalah berpunca daripada makanan.

kalau nak info lanjut seperti mana yang aku baca, boleh click SINI. aku dapat dari sini lah info-info pasal jerawat ni. ok (~_~)

p/s: cool sajork kalau ada jerawat =.='

7 comments:

Rozuan Ismail said...

pressure dan hormon x stabil leh tingkatkan kadar jerawat

Rapunzel Cikilolo said...

jerawat? baru bercinta kot? hehe

hyz said...

sabor je lah....

Azham Vosovic said...

haha, rileks...tiap2 hari aku ada jerawat hehe....

Ain Dzaya said...

jangan tegur..nty dia makin menjadi2...

Apa petanda dia jodoh kita? ♥

man yusoef said...

selalu je kot ada masalah jerawat ni =___=

CIK CHIPSMORE said...

hukkk... giilllaaa kentang... wanie pun skang der 2,3 ketol.. gare2 jarang kene pumple nie so amat sakit rase nye kene sebijik kat dahi 1 pale sakit..kene kat pipi kanan pipi kiri pun rase sakit..hahahaha