edDy sYrOl

Sunday, February 19, 2012

Motivasi Kendiri: Saat langkah dihayun

Ingat lagi anda semua dengan langkah pertama ketika anda berusia setahun. Di saat itu bayi-bayi kecil sudah mula bertatih dengan kaki yang sedikit bergetar kerana tulang yang masih tidak berapa kuat menampung berat badan. Tahukah anda bahawa saat itu anda melangkah dengan penuh gembira, dan ibu bapa anda melihat anda melangkah dengan penuh harapan.

Saat ini, ketika anda sudah sangat kuat melangkah, adakah anda masih melangkah dengan yakin? kalau jawapannya ialah ya, maka anda beruntung hidup dengan langkah yang penuh yakin. Tetapi, adakah anda juga melangkah dengan meletakkan kekuatan di dalam hati? jika tidak, anda masih merupakan seorang bayi berusia setahun itu, yang melangkah dengan kaki yang bergetar.

Kita sebagai manusia melangkahkan kaki di muka bumi ini adalah semata-mata atas kehendak Yang Maha Esa. langkah kita hanya untuk tujuan mencari redha-NYA. tidak ada alasan lain yang boleh menafikan hal ini.

"Sesungguhnya berita yang akan disampaikan oleh bumi ialah bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, sama ada lelaki ataupun perempuan terhadap apa yang mereka lakukan di atasnya. Bumi akan berkata: Dia telah melakukan itu dan ini pada hari itu dan ini. Itulah berita yang akan diberitahu oleh bumi." (Hadis riwayat Imam Tirmizi)

Bukankah ini merupakan satu peringatan kepada kita terhadap apa yang akan berlaku di kemudian hari, ketika jasad kita sudah ditelan bumi, dan kita dibangkitkan untuk dihisab di hari perhitungan.

Oleh itu, adalah rugi bagi kita yang lupa untuk meletakkan kekuatan di dalam hati ketika kita melangkah. Langkah kaki kita tidak hanya perlu kuat pada tulang dan otot yang menyokong, tetapi juga pada hati yang menggerakkan niat kita untuk melangkah. Jika hati kita kuat, maka InsyaAllah kita akan melangkah ke arah yang betul. Jika hati kita lemah, kemankah akan kita melangkah nanti?

p/s: Ya Allah, ampunkan kami yang selalu lalai. Bantulah kami untuk sentiasa beringat.

3 comments:

hawiz said...

sgt motivasi....bgslah..

Hans said...

suka entri ini
banyak menyedarkan aku :-)

For The Rest Of My Life said...

Biarlah langkahan demi langkahan itu memberi seribu dalam diri kita, InsyaAllah.