edDy sYrOl

Thursday, March 22, 2012

SPM 2012: Langkah seterusnya

Assalamualaikum....

Adik-adik SPM 2011 lena tidur tak semalam? Mudah2an lena lah ya. Sekarang ni masa untuk tenangkan diri, sebab ketenangan hati dan minda akan membantu adik-adik semua untuk memikirkan apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Setelah keputusan SPM dah keluar, adik-adik perlu tahu maklumat penting untuk menyambung pengajian. Pelajar lepasan SPM boleh menyambung pelajaran ke peringkat diploma, matrikulasi, pra universiti (STPM), maktab perguruan dan pra perdagangan/asasi sains. Boleh juga sambung ke peringkat A-level atau O-level. wow..!! bukankah banyak peluang untuk adik-adik menempatkan diri ke peringkat yang lebih tinggi? tinggal memilih saja. So, adik-adik perlu rajinkan diri untuk mencari maklumat, bukankah sekarang maklumat semua di hujung jari. Jangan asyik mahsyuk ber-FB, ber-twitter, ber-YM atau lebih tepat berlaman sembang sahaja. luangkan masa sedikit, bukan lama pun.

Lepas SPM kena sambung study juga ke? Kalau adik-adik lebih cenderung untuk bekerja dahulu, apa salahnya. Isi SPA, isi SPP, isi suruhan jaya perkhidmatan negeri (ikut negeri masing2), atau boleh juga isi di syarikat-syarikat swasta. Bila dah kerja, dan adik-adik dah bersedia untuk sambung belajar, tidak ada masalah. Malah ada syarikat atau organisasi kerajaan yang membuat penajaan untuk staf2 mereka melanjutkan pelajaran. Adik-adik perlu ingat, sambung belajar ni tidak kira usia. Yang penting ada kemahuan. Boleh?

Maka, mulai sekarang tetapkanlah matlamat. pastikan adik-adik tahu apa yang ingin dikejar, walaupun kita tidak tahu apa yang akan terjadi di masa hadapan. Dengan menetapkan matalamat, InsyaAllah kita tidak akan sia-siakan setiap langkah dan perjalanan hidup kita, walaupun sedetik.

p/s: Good luck!!

8 comments:

hawiz said...

yeayy..saya dh masok u!

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

yes, good tips !!!;)

eddy syrol said...

hawis dah jd lecturer kat U... lagi hebat!!!

eddy syrol said...

tq fifiey (~_~)

Anum said...

good tips

Anonymous said...

dah abis spm
hehee
tgl kengn
wee:D

cb azila said...

teringat masa zaman zaman result spm dulu dulu..sampai termimpi mimpi..

acan ketot said...

matlamat ade..
usahe kene pakse..
haha